Tämän kertaiset tunnit menivät yritysvierailun merkeissä. Menimme Kuusankoskelle UPM Kymin tehtaalle, jossa kaksi viestinnästä vastaavaa henkilöä kertoivat meille tehtaan viestinnästä ja toiminnasta ylipäänsä. Pääsimme myös tekemään kierroksen tehtaalla.

Ko. tehtaalla viestinnästä vastaa tällä hetkellä kaksi henkilöä, mikä on vähän. Viestinnän tarkoituksena siellä on tukea paperiliiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista sekä yrityksen edelläkävijäasemaa toteuttamalla ammattimaista ja innovatiivista viestintää ja tukea johtoa viestintäkysymyksissä. Viestintäihmiset korostivat muutosviestinnän merkitystä, muutosviestintää tarvitaan nykyään paljon. Avainosaamiseksi viestinnässä he listasivat seuraavat:

- liiketoiminnan tunteminen

- strategiaviestintä

- muutosviestintä

- viestintämahdollisuuksien tuntemus ja hyödyntäminen

- UPM brändi ja visuosaaminen ja ymmärrys

- projektinhallinta/prosessiosaaminen

- riittävä ohjelma- ja työkalutuntemus

- sisällöntuotanto

- editointi

- ostoprosessin hallinta

ja

- henkilökohtaiset viestintätaidot.

Mielenkiintoinen vierailu ja hienoa, että pääsimme käymään UPM Kymin tehtaalla. Olen kuitenkin sataprosenttisen varma, ettei kyseisenlainen viestintätyö ole minua varten. Haluan toimittajaksi ja tämä päätös ei tästä ole mihinkään neljään vuoteen muuttunut, ja tuskin muuttuu. Eihän sitä kuitenkaan koskaan tiedä. Toimittajalle kaikenlainen kokemus ja näkemys on hyödyllistä ja uskon, että tästäkin yritysvierailusta oli hyötyä ennen kaikkea.

Tehtaan sidosryhmälehtiä selailin ja saimme niitä mukaankin. En kuitenkaan itse olisi kiinnostunut työskentelemään niin pienilevikkisessä lehdessä.